
Labour, Antisemitism and the News 

A disinformation paradigm 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dr Justin Schlosberg 

Laura Laker 

September 2018



2 
 

Contents 
 
 
 
 

Introduction p. 3 

 
Case study 1: Codegate p. 5 

 
Supplementary case studies p. 13 

 
Meta-analysis p. 16 

 
Conclusion p. 18



3 
 

Introduction 
 

The Media Reform Coalition has conducted in-depth research on the controversy surrounding 
antisemitism in the Labour Party, focusing on media coverage of the crisis during the summer of 
2018. Following extensive case study research, we identified myriad inaccuracies and distortions in 
online and television news including marked skews in sourcing, omission of essential context or right 
of reply, misquotation, and false assertions made either by journalists themselves or sources whose 
contentious claims were neither challenged nor countered. Overall, our findings were consistent 
with a disinformation paradigm. 

 
We use the concept of disinformation to denote systematic reporting failures that broadly privileged 
a particular agenda and narrative. This does not mean that these failures were intentional or that 
journalists and news institutions are inherently biased. We recognize, for instance, that resource 
pressures combined with acute and complex controversies can foster particular source 
dependencies or blind spots. 

 
Nor does our research speak in any way to allegations of smear tactics. To interrogate the root 
causes of disinformation would necessitate a far more wide-ranging study than was undertaken 
here. We start from the well-founded assumption that there are genuine concerns about antisemitic 
hate speech within the Labour Party. There have been unambiguous examples of racist discourse 
invoking holocaust denial, generalized references to Jews in stereotyped contexts, and critiques of 
Zionists or Zionism that explicitly use the terms as proxies for Jews. Some of these cases have 
involved candidates for elected office or holders of official positions within the party, including local 
councilors.1 

 
Alongside such cases, there is a contested category of discourse that may be considered offensive or 
insensitive but not necessarily racist. Indeed, determining what counts as antisemitism lies at the 
heart of the wider controversy that has been played out in reams of column inches and air time 
since 2015, and with particular intensity during the spring and summer of 2018. We reserve 
judgement on this central point of contention but acknowledge legitimate views on both sides, as 
well as a spectrum in which relatively extreme and moderate positions are easily identifiable. 

 
We recognize that this controversy – on the surface at least – involves prominent voices in a 
minority community accusing a major political party of harbouring racism directed towards them. 
What’s more, these voices have been vocally supported by many high-profile Labour MPs. In such 
circumstances we expect journalists to take these concerns seriously, view them as inherently 
newsworthy, and not necessarily afford equal time and attention to contesting views. It is also 
important to stress that journalists must be allowed – on occasion – to get the story wrong: the 
public interest is never served by an overly cautious press. 

 
But we do expect professional journalists to strive for accuracy, to establish essential contextual 
facts in any given story, and to actively seek out dissenting or contesting opinion including, in this 
case, within the minority group in question, within other affected minorities, and amongst relevant 
experts (both legal and academic). Nor do the particular complexities and sensitivities absolve 
journalists of their responsibility to offer a due right of reply to the accused or to interrogate 
contentious claims made by sources on all sides. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
1 See for instance https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-beds-bucks-herts-36012650 and 
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/labour-suspends-member-vicki-kirby-over-antisemitic-tweets-row-a6932146.html

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-beds-bucks-herts-36012650
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/labour-suspends-member-vicki-kirby-over-anti-semitic-tweets-row-a6932146.html


4 
 

About the researchers 
 

Dr Justin Schlosberg is Senior Lecturer in Journalism and Media at Birkbeck, University of London. He 
has published widely in peer reviewed journals, authored two books about the media and provided 
oral testimony to a number of public inquiries related to his research. He is a former Chair of the 
Media Reform Coalition and Network Fellow at the Safra Center for Ethics, Harvard University. He is 
an active member of the Labour Party and the associated group Jewish Voice for Labour. 

 
Laura Laker is a freelance journalist with eight years’ experience specializing in transport and 
environmental issues. This has included a number of editing roles at national print and web titles, 
including the Guardian newspaper’s cycling supplements. She holds an NCTJ pre-entry certificate in 
newspaper journalism and has appeared on a range of television and radio news platforms including 
Sky News, BBC Breakfast, LBC and 5Live radio. She is not a member of the Labour Party nor any 
affiliated or associated groups, and has not voted consistently for Labour in local or national polls. 

 
 

Methodology 
 

Mindful of the sensitivities and complexities of this controversy, we adopted an especially cautious 
research design, minimizing scope for interpretive or discretionary judgement on the part of 
researchers; restricting categories of analysis to observable manifest content (text or speech) and 
avoiding questions of slant in relation to a given article or news segment as a whole. The framework 
was tested using a sub-sample that was analysed separately by both researchers. This yielded a 93% 
agreement across the coding decisions related to inaccurate or misleading coverage. Using Cohen’s 
kappa statistic (which takes account of random chance agreement), this resulted in a score of .91, 
which is considered near perfect agreement and indicates highly reliable findings.2 

 
In relation to sourcing, our analysis was focused on directly quoted or speaking sources drawn from 
both within and outside of the Labour Party. This was to ensure reliability and consistency of coding 
decisions and avoid anomalies that can arise when dealing with anonymous and/or paraphrased 
sources. Focusing on directly quoted and speaking sources also captures the force of ‘voice’ given to 
individuals or groups within the story. Given that the Labour leadership has frequently 
acknowledged failures to deal with the problem of antisemitism within the party, our analysis was 
further restricted to specific contexts in which contesting views and voices were clearly identifiable. 

 
Alongside quantitative analysis related to framing and sourcing, qualitative observations were made 
in regard to the particular language, tone and positioning adopted by journalists vis-à-vis key 
sources. Drawing on background case research, this enabled us to detect further incidental 
inaccuracies and distortions that were not captured by the more restrictive quantitative framework. 

 
The sample of analysis was drawn from a cross-section of the largest online news providers in the 
UK, as well as flagship television news bulletins and programmes. It was derived using a combination 
of key-word searches on Google.co.uk and the news archives held at the British Library. After 
refinements to ensure comparability, this yielded a final sample of 259 units of analysis across both 
television and online. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
2 Richard J. Landis & Gary G. Koch, The Measurement of Observer Agreements for Categorical Data, Biometrics 33:159-174 (1977)



5 
 

Case study 1: Codegate 
 

Background 
 

On 5th July 2018, the Equalities sub-committee of Labour’s ruling NEC proposed revisions to the 
party’s code of conduct in relation to antisemitism. Specifically, the text invoking the definition of 
antisemitism adopted by the International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA), including 
illustrative examples, was adapted: One of the examples was excluded whilst three others were 
integrated separately into the code and amended so as not to be deemed necessarily antisemitic. 

 
This precipitated a range of outspoken and contesting voices attacking and defending the proposed 
changes to the code as well as the IHRA definition. They included senior rabbis and ‘mainstream’ 
representatives of the Jewish community; a progressive alliance of dissenting Jewish groups both 
within the UK and around the world; representatives of Black and Asian minorities within the UK 
(BAME); Arab leaders in Israel’s Parliament; as well as contesting views on all sides and within all 
sections of the UK’s Labour movement. 

 
The party’s official line against inquiries was that these changes were designed to strengthen and 
expand the code in an effort to enable a swifter and more effective disciplinary process, as 
previously demanded by mainstream Jewish groups and many Labour MPs. Critics of the changes, 
however, argued that they were not the product of due consultation (especially with mainstream 
representatives of the Jewish community), and that they placed the party ‘beyond the pale’ with 
reference to the range of public bodies and governments around the world that had adopted the 
definition in full. 

 
The background research for this case study, including attention to primary sources, enabled us to 
establish a set of facts related to the essential context of this controversy: the emergence, 
development and adoption of the IHRA definition, as well as the process leading up to Labour’s 
proposed revisions to its code of conduct put forward on 5th July. These may be summarized as 
follows: 

 
1. The IHRA is an inter-governmental organization composed of representatives from 31- 

member countries. It formally adopted the ‘working definition’ of antisemitism at a plenary 
meeting in 2016, which was originally drafted and developed by the European Monitoring 
Centre on Racism and Xenophobia (EUMC), an agency of the European Union, in the early 
2000s. 

 
2. The EUMC itself did not formally adopt the working definition and its successor, the 

Fundamental Rights Agency, removed the text from its website in 2013.3 The chief drafter of 
the text, Kenneth Stern, had publicly opposed adoption of the definition into legal statute on 
the basis of concerns about its potential to limit free speech.4 

 
3. Though the IHRA itself adopted the definition in 2016 “to guide the organization in its work”, 

only six of its member state countries have adopted it to date, and eight countries in total.5 
The UK was one of the first countries to adopt the definition following the IHRA’s adoption, 
as noted in a government press release in December 2016.6 

 
4. Following adoption by the UK government, a number of public bodies and institutions 

followed suit, including the Crown Prosecution Service, and Kings College London.7 However, 
 

3 See https://www.jta.org/2013/12/04/news-opinion/world/eu-anti-racism-agency-unable-to-define-anti-semitism-official-says 
 

4 Stern, K.S. (2017). Written testimony of Kenneth S. Stern. United States House of Representatives Committee on the Judiciary: Hearing on 
Examining Anti-Semitism on College Campuses. Retrieved from https://judiciary.house.gov/wp-content/uploads/2017/10/Stern-Testimony- 
11.07.17.pdf 

 

5 See https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/files/inline- 
files/Fcat%20Sheet%20Working%20Definition%20of%20Antisemitism_1.pdf 

 

6 https://www.gov.uk/government/news/government-leads-the-way-in-tackling-anti-semitism 
 

7 https://jewishnews.timesofisrael.com/students-kings-college-london-adopts-international-definition-of-anti-semitism/

https://www.jta.org/2013/12/04/news-opinion/world/eu-anti-racism-agency-unable-to-define-anti-semitism-official-says
https://judiciary.house.gov/wp-content/uploads/2017/10/Stern-Testimony-11.07.17.pdf
https://judiciary.house.gov/wp-content/uploads/2017/10/Stern-Testimony-11.07.17.pdf
https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/files/inline-files/Fcat%20Sheet%20Working%20Definition%20of%20Antisemitism_1.pdf
https://www.holocaustremembrance.com/sites/default/files/inline-files/Fcat%20Sheet%20Working%20Definition%20of%20Antisemitism_1.pdf
https://www.gov.uk/government/news/government-leads-the-way-in-tackling-anti-semitism
https://jewishnews.timesofisrael.com/students-kings-college-london-adopts-international-definition-of-anti-semitism/


6 
 

it was not legislated or enshrined in a formal disciplinary code of conduct by any of the 
institutions adopting it. 

 
5. In early 2017 the UK central government put out a call to local authorities around the 

country to adopt the working definition. To date, less than a third have heeded the call.8 
Several of those local authorities that have adopted the definition do not appear to have 
included any of the accompanying examples.9 

 
6. Since its original formulation by the EUMC, the definition has been subject to considerable 

controversy and criticism by prevailing academic and legal opinion,10 as well as dozens of 
Jewish organisations around the world.11 It has been rejected by a number of UK institutions 
since 2016, especially within the higher education sector.12 

 
7. According to an official response from the Labour Party, prior to 5th July the development of 

its code of conduct took place against the backdrop of “an open and inclusive consultation” 
in which “a range of Jewish communal organisations, rabbis, academics, lawyers, trade 
unions, Palestinian groups, local Labour parties and members took part”. 

 

8. According to an official party spokesperson, the revised code of conduct was “positively 
received” by the Jewish Labour Movement (the largest Zionist Jewish group affiliated to the 
Labour Party) prior to 5th July.13 The JLM has since denied this but an LBC interview with one 
of its Chairs, Ivor Caplan, just prior to the unveiling of the new code, seemed to suggest 
otherwise: 

 
I picked up this battle just two or three weeks ago as Chair of the Jewish Labour Movement. 
There have been extensive discussions [within the Labour Party] about how we deal with 
antisemitism and get it right and I am already starting to see the small steps that I wanted to 
see in month one […] we have to change the party to win the trust of the British people and 
make antisemitism a thing of the past. That’s what I’m committed to do. I’ve been very clear 
about that with the Jewish Labour Movement and its members. I’ve been very clear about 
that with senior figures within the Labour Party and I think we are starting to see the 
progress that I wanted to see.14 

 
Drawing on the points above, we established a set of starting assumptions for the research as 
follows: 

 

On the definition 
 

a. The IHRA definition is the only ‘internationally agreed’ definition of antisemitism and the 
only one to be formally adopted by the UK government and some public bodies. 

 
b. Notwithstanding the above, there has been only limited adoption of the definition both in 

terms of the number of governments and institutions that have responded to calls for 
adoption, and the extent to which the definition has been adopted by those that have (with 
particular reference to the accompanying examples). 

 
8 See, for instance, https://new.devon.gov.uk/accesstoinformation/archives/information_request/ihra-international-holocaust-remembrance- 
alliance-definition-of-anti-semitism 

 

9 See, for instance, https://www.manchester.gov.uk/meetings/meeting/3002/council and 
http://modgov.southnorthants.gov.uk/ieListDocuments.aspx?CId=117&MId=2393 

 

10 See, for instance, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/28/britain-definition-antisemitism-british-jews-jewish-people 
and https://freespeechonisrael.org.uk/ihra-opinion/#sthash.1UEfkapu.YXLXnT79.dpbs 

 

11 https://jewishvoiceforpeace.org/first-ever-40-jewish-groups-worldwide-oppose-equating-antisemitism-with-criticism-of-israel/ 
 

12 See, for instance, http://jewishnews.timesofisrael.com/soas-director-rejects-new-contentious-anti-semitism-definition/ and 
https://www.ucu.org.uk/article/8802/Business-of-the-Equality-Committee-2017 

 

13 https://www.thesun.co.uk/news/6701818/fury-as-it-emerges-labour-anti-semites-could-escape-punishment-if-they-tell-party-they-didnt- 
mean-to-be-offensive/ 

 

14 https://soundcloud.com/user-487229880/ivor-caplin-on-lbc-with-nick-ferrari

https://new.devon.gov.uk/accesstoinformation/archives/information_request/ihra-international-holocaust-remembrance-alliance-definition-of-anti-semitism
https://new.devon.gov.uk/accesstoinformation/archives/information_request/ihra-international-holocaust-remembrance-alliance-definition-of-anti-semitism
https://www.manchester.gov.uk/meetings/meeting/3002/council
http://modgov.southnorthants.gov.uk/ieListDocuments.aspx?CId=117&amp;MId=2393
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/dec/28/britain-definition-antisemitism-british-jews-jewish-people
https://freespeechonisrael.org.uk/ihra-opinion/#sthash.1UEfkapu.YXLXnT79.dpbs
https://jewishvoiceforpeace.org/first-ever-40-jewish-groups-worldwide-oppose-equating-antisemitism-with-criticism-of-israel/
http://jewishnews.timesofisrael.com/soas-director-rejects-new-contentious-anti-semitism-definition/
https://www.ucu.org.uk/article/8802/Business-of-the-Equality-Committee-2017
https://www.thesun.co.uk/news/6701818/fury-as-it-emerges-labour-anti-semites-could-escape-punishment-if-they-tell-party-they-didnt-mean-to-be-offensive/
https://www.thesun.co.uk/news/6701818/fury-as-it-emerges-labour-anti-semites-could-escape-punishment-if-they-tell-party-they-didnt-mean-to-be-offensive/
https://soundcloud.com/user-487229880/ivor-caplin-on-lbc-with-nick-ferrari


7 
 

 

c. The definition is highly contested amongst academic and legal experts as well as Jewish 
organisations around the world. 

 
 

On Labour’s code of conduct 
 

d. The Labour Party consulted on the development of its code of conduct in this area leading up to 
the proposal of the new rules on 5th July, at least with the JLM. How widely it consulted and 
whether or the extent to which the new rules were “positively received” by the JLM is a point 
of contention. 

 
 

Contentious and inaccurate claims 
 

It follows from the above that it may be considered contentious (though not inaccurate) to claim or 
infer that the definition has been widely or broadly adopted either internationally or within the UK. 
But it is inaccurate to claim or infer that it has been universally or unanimously adopted, or that that 
it is a ‘globally’ accepted definition, or that it is the product of consensus agreement either amongst 
experts, governments or the Jewish community. It is also inaccurate to claim or infer that all of the 
institutions who have adopted it – including local authorities – have done so ‘in full’ (including 
accompanying examples). 

 
We can also say that it is contentious to claim or infer that the Labour Party did not sufficiently consult 
on the development of its code of conduct. It is inaccurate to claim that the Labour Party did not 
consult at all on the code prior to 5th July. On 19th September, the BBC published a correction relating 
to a comment made by presented John Humphrys on the Today Programme more than two weeks 
earlier: 

 
In this edition of Today it was stated that the IHRA definition of antisemitism had “been accepted by 
almost every country in the world”. In fact, 31 member countries of the International Holocaust 
Remembrance Alliance (IHRA) supported the adoption of a non-legally binding Working Definition of 
Antisemitism to guide the organisation in its work on 26 May 2016. 

 

To date, according to the IHRA, the working definition has been adopted and endorsed by the 
following governments and bodies: The United Kingdom (12 December 2016), Israel (22 January 2017), 
Austria (25 April 2017) Scotland (27 April 2017), Romania (25 May 2017), City of London (8 February 
2017), Germany (20 September 2017), Bulgaria (18 October 2017), Lithuania (24 January 2018), and the 
former Yugoslav Republic of Macedonia (6 March 2018).1 

 

Both contentious and inaccurate claims are routine in the news and not necessarily problematic 
provided that they are in some way subject to challenge, correction or counter-view either by 
journalists themselves or contesting sources. However, when left entirely unchallenged or even 
repeated by journalists without qualification they can amount to serious distortions. And the problem 
can be cumulative. It seems reasonable to assume that the more frequently an inaccurate or 
contentious claim surfaces unchallenged in news discourse, the more likely it is to be accepted – by 
journalists, sources and audiences alike – as established fact. 

 
Of course, contentious claims are the bedrock of opinion pieces and as such, these were not considered 
in our analysis. However, in keeping with conventional editorial standards we do include opinion pieces 
when considering inaccurate or false statements of fact. Table 1 lists examples of both false and 
contentious statements that were entirely unchallenged, countered or unqualified in either reports or 
opinion pieces within the sample: 

 
 
 
 

 

                                                           
1 https://www.bbc.co.uk/helpandfeedback/corrections_clarifications/ 

 

https://www.bbc.co.uk/helpandfeedback/corrections_clarifications/


8 
 

9 60% 

8 
50% 

7 
 

6 40% 

5 
30% 

4 
 

3 20% 

2 
10% 

1 
 

0 0% 
BBC News    Independent Sky News Guardian Daily Mail 

(online) (online) 
BBC News 

(TV) 
The Sun 

Inaccurate Misleading Proportion of coverage 

Table 1 Examples of inaccurate and misleading claims relating to the IHRA definition (uncorrected or 
countered)* 

 

Outlet Inaccurate Misleading 

 
Daily Mail 

"accepted around the world by organisations like the 
United Nations" 

The IHRA definition has been 
widely accepted 

Sky News "this universal definition" a widely backed definition 

Independent "a universally agreed definition" a widely recognised definition 

 
Guardian 

the full definition […] accepted by […] 124 local 
authorities. 

the widely accepted IHRA 
definition 

Mirror the globally recognised definition a widely recognised definition 

Telegraph global definition of antisemitism "broadly accepted internationally" 

BBC TV "accepted by more or less every country in the world" the widely agreed definition 
*inverted commas denotes comments attributable to directly quoted or speaking sources 

 

 
In total, we found 27 examples of misleading and 28 examples of inaccurate reporting made in regard 
to the IHRA definition. Half of the latter were found on TheGuardian.com and BBC television news 
programmes alone. Figure 1 presents the distribution of these reporting failures for those outlets with 
more than 10 units in the sample. The bars show the number of misleading and inaccurate reporting 
instances for each outlet. The line graph shows the overall proportion of reporting failures (misleading 
and inaccurate figures combined) relative to each outlet’s volume of coverage. 

 
 

Figure 1 Total and proportional reporting failures relating to the IHRA definition (uncorrected or countered) 
 
 
 
 

   

  

    

     

      

       

           

            

 
 
 
 
 
 
 
 

The outlet with the highest proportion of reporting failures was The Sun followed by the Daily Mail and 
BBC Television News. BBC online registered the lowest proportion of reporting failures followed by the 
Independent. 

 
In addition to false statements regarding the scope of adoption, we also found two references by 
journalists to a statement that was incorrectly attributed to the IHRA itself. In fact, the statement – 
criticising attempts to adapt the definition - had been issued by the UK’s delegation to the IHRA.16 

 

 
16 https://holocaustremembrance.com/news-archive/statement-experts-uk-delegation-ihra-working-definition-antisemitism

https://holocaustremembrance.com/news-archive/statement-experts-uk-delegation-ihra-working-definition-antisemitism


9 
 

It should be emphasized that it is highly improbable that these instances constitute an exhaustive list of 
inaccuracies even within the limited sample of analysis. We did not include several examples of 
journalists or sources commenting on the degree to which Labour had consulted on its revisions prior 
to 5th July, all of which suggested that the party had either not consulted adequately, or not consulted 
at all, especially in relation to Jewish community groups. Yet in none of these cases did the journalists in 
question seek a response from the party. We did not record such assertions as ‘false’ since it is 
impossible to establish for certain how far Labour did consult prior to 5th July, and there are certainly 
legitimate grounds for arguing that the party did not consult enough. But this argument very quickly 
moved from a point of contention in the initial coverage, to received wisdom later on. Consider, for 
instance, an article that appeared on TheSun.co.uk on 5th July which reported that 

 
Figures from the Jewish Labour Movement (JLM) met with the party's general secretary Jennie Formby to 
discuss the new rules earlier this week, and Labour sources said they were "positively received".17 

 

We found virtually no other references to this consultation with the JLM in the remainder of our 
sample. What we did find were several assertions that Labour had not consulted widely enough or at 
all. Guardian columnist Jonathan Freedland, for example, wrote on 27 July that Labour “drew up its 
code of conduct itself, without consulting the organized Jewish community at all”.18 And the BBC’s 
Andrew Neill responded with incredulity when Peter Dowd MP pointed out that Jewish groups were in 
fact consulted: 

 
Andrew Neil: Who were these Jewish organisations? It wasn’t the Board of Deputies was it? 

Peter Dowd: Yes they were19 

As part of our case research we sought a comment from the Board of Jewish Deputies in response to 
this point but, despite repeated attempts, we did not receive a reply. 

 
Similar patterns were observed qualitatively in the language used by reporters across the sample. 
Guardian reports routinely used phrasing that emphasized Labour’s ‘failure to adopt’ the IHRA 
definition in full,20 whilst the BBC’s Laura Kuenssburg described the NEC’s subsequent decision to 
accept the code in full as a reluctant concession “after months of arguing, Labour finally agrees to 
budge”.21 This kind of framing entirely overlooked legitimate concerns about whether all of the IHRA 
examples were fit for purpose in a formal disciplinary code of conduct. 

 
Underscoring this framing was a particular and consistent characterization of opposing camps, pitting a 
‘hard left’ cabal that had secured its ‘grip’ on the party against an invoked mainstream consensus 
among Labour MPs, the Jewish community and the British public at large. Typical in this respect were 
repeated references to ‘moderates’ both within the Parliamentary Labour Party and the NEC,22 
juxtaposed with the party’s ‘high command’ occupied by Corbyn and his team of special advisors.23 

 
As with the examples of misleading and inaccurate reporting, this positions the Labour leadership in 
extremist terms, either rejecting or giving in to that which is universally or ‘widely accepted’. It erases 
the essential context of controversy and disagreement that has surrounded the IHRA definition since it 
first surfaced. And it conforms to a wider narrative that has painted the party, under Jeremy Corbyn’s 

 
 

17 https://www.thesun.co.uk/news/6701818/fury-as-it-emerges-labour-anti-semites-could-escape-punishment-if-they-tell-party-they-didnt- 
mean-to-be-offensive/ 

 

18 https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jul/27/jewish-anger-labour-listen-antisemitism-opinion 
 

19 BBC Daily Politics 18th July 2018 
 

20 See, for instance, https://www.theguardian.com/politics/2018/aug/15/antisemitism-row-corbyn-has-to-change-says-gordon-brown and 
https://www.theguardian.com/politics/2018/sep/01/antisemitism-row-risks-chances-of-labour-government 

 

21 BBC Six O’Clock News, 4 September 2018 
 

22 See, for instance, https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/labours-nec-approves-full-international-anti-semitism- 
definition_uk_5b8eadade4b0511db3dc9d02 

 

23 https://www.dailymail.co.uk/news/article-6066927/Corbyn-set-make-U-turn-anti-Semitism-definition.html

https://www.thesun.co.uk/news/6701818/fury-as-it-emerges-labour-anti-semites-could-escape-punishment-if-they-tell-party-they-didnt-mean-to-be-offensive/
https://www.thesun.co.uk/news/6701818/fury-as-it-emerges-labour-anti-semites-could-escape-punishment-if-they-tell-party-they-didnt-mean-to-be-offensive/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jul/27/jewish-anger-labour-listen-antisemitism-opinion
https://www.theguardian.com/politics/2018/aug/15/antisemitism-row-corbyn-has-to-change-says-gordon-brown
https://www.theguardian.com/politics/2018/sep/01/antisemitism-row-risks-chances-of-labour-government
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/labours-nec-approves-full-international-anti-semitism-definition_uk_5b8eadade4b0511db3dc9d02
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/labours-nec-approves-full-international-anti-semitism-definition_uk_5b8eadade4b0511db3dc9d02
https://www.dailymail.co.uk/news/article-6066927/Corbyn-set-make-U-turn-anti-Semitism-definition.html


10 
 

leadership, as beyond the pale of public opinion on a range of issues. This is in spite of Labour achieving 
a higher share of the popular vote in the 2017 general election compared to the last election the party 
won under Tony Blair.2 

 

 
Sourcing 

 
Overall, sources critical of Labour’s revised code were considerably more prevalent across the sample 
though there was some variance between outlets, as shown in Figure 2. 

 
 

Figure 2 Ratio of Critical vs Defensive sources on Labour’s revised code of conduct 

 
 

 

Notably the most balanced outlets in terms of sourcing (Independent and BBC Online) also produced 
the fewest reporting failures proportionate to volume of coverage, whilst those outlets with the least 
balanced sourcing (Guardian, BBC TV, Daily Mail and the Sun) were also the outlets with the highest 
proportion of reporting failures (see figure 1). Out of the three outlets that covered this issue most 
extensively online (Guardian, BBC and Independent) the Guardian sub-sample was considerably more 
imbalanced in terms of sourcing compared to the BBC and Independent. 

 
Once again there was a marked difference between the BBC’s television and online output. Online, 
sources critical of Labour’s revised code outnumbered those defending it by a factor of 1.8 compared to 
3.1 on the BBC’s television output. But in contrast to the data on misleading and inaccurate reporting, 
this pattern was not limited to the BBC but consistent across the sample. Overall, critical sources were 
2.6 times more likely to be quoted in the online sample but this figure jumps to 3.8 for the overall 
television sample. Clearly, on television news – which reaches far greater audiences overall – sources 
defending Labour carried markedly less weight. 

 

It is worth noting that defensive sources were overwhelmingly drawn from Labour’s official statements 
and spokespeople, with less than 16 percent from outside of the party. This is particularly surprising 
given the wealth of active and vocal sources from outside of the party who were either defending 
Labour on this issue and/or critiquing the IHRA definition. 

 
In mid-July, an unprecedented joint statement signed by more than 40 Jewish organisations around the 

                                                           
2 https://www.standard.co.uk/news/politics/jeremy-corbyn-gets-labour-its-biggest-vote-share-since-tony-blairs-2001-landslide- a3560946.html 

4 3.5 3 2.5 2 1.5 1 0.5 0 

3.3 
3.7 DAILY MAIL 

2.2 
2.8 THE SUN 

2.3 
2.2 SKY NEWS (ONLINE) 

1.4 
1.8 BBC NEWS (ONLINE) 

1.5 
1.8 INDEPENDENT 

3.4 

3.1 
3 
3 

BBC (TV) 

THE GUARDIAN 

2 
2.6 ONLINE 

3 
3.8 TELEVISION 

2.4 
2.8 AVERAGE 

Overall Labour 

https://www.standard.co.uk/news/politics/jeremy-corbyn-gets-labour-its-biggest-vote-share-since-tony-blairs-2001-landslide-a3560946.html
https://www.standard.co.uk/news/politics/jeremy-corbyn-gets-labour-its-biggest-vote-share-since-tony-blairs-2001-landslide-a3560946.html


11 
 

world (including seven in the UK) was published critiquing the IHRA definition. This received only two 
mentions within the sample – one in an opinion piece carried by the Independent25 and the other as a 
brief citation in the last sentence of a Guardian report. In August, a letter co-signed by 84 groups 
representing Black and Asian minority groups across Britain defending Labour’s revised code produced 
just one headline in the Independent, whilst a similar letter signed by Arab leaders in Israel’s parliament 
yielded one headline in the Guardian.26 In contrast, shortly after the joint statement by progressive 
Jewish groups, a letter published on behalf of 68 rabbis condemning Labour’s code revisions and 
accusing the party of harbouring “severe and widespread antisemitism” was frequently cited 
throughout the sample and yielded dedicated headlines in the Mail, Mirror and Guardian. 

 
A number of news reports focused on the code controversy also featured no defensive sources at all. 
The Guardian was a particular outlier in this respect, with critical sources given an entirely unchallenged 
platform in nearly half of the articles within this sub-sample. 

 
 

Figure 3 Proportion of code focused reports or segments featuring contesting sources 

 
 

Figure 3 shows the balance between reports or segments featuring contesting sources (speaking or 
directly quoted), and those exclusively featuring defensive or critical voices. The most balanced outlets 
in this respect included Sky News television, The Times and the Independent. But most outlets were far 
more likely to give an exclusive platform to critical voices. At the extreme end, all three of the code- 
focused reports on the Huffington Post gave no voice to defensive sources at all. 

 
Perhaps more seriously, we observed that television news anchors and correspondents tended to 
subject defensive sources to relatively fierce scrutiny and challenge. Indeed, defensive sources that 
adopted relatively moderate positions were met with notably confrontational questioning whereas 
critical sources adopting relatively extreme positions were often not challenged at all in live or recorded 
interviews. Consider for instance the approach taken by Andrew Neil on the BBC’s Daily Politics show 
when questioning John Mann, a Labour MP who had long been outspoken in his criticism of his party 
and the leadership on antisemitism: 

 
Andrew Neil: The Chief Rabbi in the United Kingdom says that your party is treating Jews with contempt. 
Margaret Hodge, one of your fellow Labour MPs…has said that Jeremy Corbyn himself is an antisemite 
and a racist. What do you say to that? 

 
John Mann: It’s not just the Chief Rabbi. For the first time ever we’ve had rabbis across the entire Jewish  

 
25 https://www.independent.co.uk/voices/antisemitisim-jews-israel-labour-party-bds-jewish-coalition-palestine-a8458601.html 

          26 https://www.theguardian.com/politics/2018/jul/17/labour-agrees-to-fresh-antisemitism-consultation-after-stormy-debate

25 

 
20 

 
15 

 
10 

 
5 

 
0 

 
 

Contesting sources No defensive No critical 

https://www.independent.co.uk/voices/antisemitisim-jews-israel-labour-party-bds-jewish-coalition-palestine-a8458601.html
https://www.theguardian.com/politics/2018/jul/17/labour-agrees-to-fresh-antisemitism-consultation-after-stormy-debate


12 
 

spectrum – from the liberal rabbis through to the ultra-orthodox rabbis - combining together in one 
letter. It’s never happened before. And it’s quite extraordinary to have that unanimity across the Jewish 
community.27 

 

In the same programme, Neil subjected Peter Dowd – a Labour backbencher who has been broadly 
supportive of Jeremy Corbyn’s leadership – to considerably more pointed and aggressive questioning 
such as “[in respect of the IHRA definition] why wouldn’t you just do what everyone else does? What’s 
different about Labour?” 

 

What’s most significant here is not just the distinction in tone between the two interviews, but the fact 
that Margaret Hodge (referenced in Andrew Neil’s opening question to John Mann) had adopted a 
relatively extreme position within the spectrum of views among Labour MPs whilst Peter Dowd was 
comparatively moderate. He had not, for instance, been as outspokenly defensive of Labour’s revised 
code of conduct as other MPs, including Richard Burden and Chris Williamson. 

 
This is important because we would expect journalists to be especially probing in relation to sources 
that adopt relatively extreme positions in a political controversy. But in this case, the inverse appeared 
to be the case and this pattern was broadly observed across the television sample. So, for instance, 
edited clips from an exclusive Radio 4 interview of Margaret Hodge were replayed on several 
programmes but without any of the critical questioning by Martha Kearney that did take place in the 
original live interview. And when Sky News broadcast their own recorded interview with Hodge, she 
was given an entirely unchallenged platform to express her views. Indeed, in spite of Hodge’s 
acknowledgement that she called Corbyn a racist and antisemite, on several occasions anchors and 
correspondents still qualified the charge as “alleged”. References to her outburst were also routinely 
prefaced with deferential descriptions of her stature as a ‘senior’ and ‘longstanding’ MP as well as 
someone who had lost relatives in the Holocaust. In spite of her relatively extreme views and aggressive 
verbal attack on Corbyn, Hodge was consistently framed as a victim. In contrast, aggression was 
ascribed to the party’s official response. As another BBC anchor remarked on 23 July: “Hodge has been 
told she can expect disciplinary action within 12 hours…very promptly”.28 

 

In sum, both quantitative and qualitative analysis of sourcing revealed marked skews which effectively 
gave those attacking Labour’s revised code and championing the IHRA definition a virtually exclusive 
and unchallenged platform to air their views. By comparison, their detractors – including a number of 
Jewish organisations and representatives of other affected minorities – were systematically 
marginalized from the coverage. Furthermore, Labour MPs adopting even moderate positions 
defending the code were subjected to far more aggressive questioning from interviewers than those 
adopting extreme positions attacking it. These problems were intimately linked to the observed 
inaccuracies and distortions in reporting: the failure to adequately challenge or counter particular 
narratives resulted in journalists accepting certain maxims and claims uncritically and, in many cases, 
repeating them without qualification. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
27 BBC Daily Politics 18th July 2018 

 
28 BBC Daily Politics 23rd July 2018



13 
 

Supplementary case studies 
 

We examined two further case studies selected following background research to illuminate some of 
the unique features of the reporting overall. Many related stories have centred on controversial 
statements made by Labour Party figures, some alleged to be antisemitic. Some of these statements 
were contemporary whilst others were made in the past. We selected two case studies to examine 
respectively 1) the degree to which the historical context of a statement made in the past was made 
clear to readers and viewers and 2) the degree to which a contemporary statement was accurately 
and appropriately quoted. In the latter case, we also interrogated the degree to which someone 
accused of antisemitism was offered a right of reply. 

 

 
Muralgate 

 
First, we examined the controversy which marked a peak of coverage intensity in the spring of 2018, 
with the story dominating headlines for a week and precipitating on-going attention to the issue in a 
variety of contexts, leading up the code controversy in the summer. The story revolved around a 
Facebook comment made by Corbyn in 2012 with reference to a controversial graffiti mural that 
surfaced in London’s East End in 2012. 

 
At the time, the mural painting (by Los Angeles street artist MearOne) elicited complaints about its 
alleged antisemitic undertones. Entitled Freedom for Humanity, the mural featured caricatures of six 
figures which the artist claimed were representatives of the banking dynasties Rothschilds, 
Rockefellers and Warburgs (two of which were Jewish). The mural also included the ‘eye of 
providence’ symbol associated with freemasonry and conspiracy. 

 
In responding to the complaints the local council decided to remove the mural, prompting the artist 
to protest on his Facebook page. Jeremy Corbyn – a backbench MP at the time – responded by 
questioning its removal: 

 
Why? You are in good company. Rockerfeller destroyed Diego Viera’s mural because it includes a 
picture of Lenin 

 
A cursory examination of the contemporary coverage in 2012 suggested a relatively balanced 
sourcing between voices critical and defensive of the mural.29 But when the story resurfaced in 2018 
in the context of Corbyn’s comment, such voices were all but entirely absent from the coverage. 
Corbyn himself claimed that he was not aware of the controversy surrounding the mural at the time 
and ‘did not look closely enough’ before posting his comment. 

 
From the perspective of news values, the story’s headline billing in 2018 was predicated on the 
notion that Corbyn’s Facebook post had only just ‘come to light’. Although it was covered by the 
Jewish Chronicle in 2015, it seems reasonable to assume that most politicians and journalists were 
not aware of it and that the comment had, in any case, taken on renewed salience in light of a story 
concerning Corbyn’s past membership of a pro-Palestine Facebook group in which antisemitic posts 
by others had been identified.30 

 
Under the circumstances, we did not expect journalists to have engaged directly with the central 
controversy surrounding the mural when it first surfaced, i.e. whether or not it was antisemitic. 
Several outlets – including BBC online – did nevertheless routinely use qualifications such as 
“alleged” or “condemned as”, even after Corbyn himself agreed that the mural was antisemitic. 

 
What we did expect from reports is that the historical context of the post – along with the basis of its 
renewed salience (i.e. ‘recently came to light’) – would be made clear. Without reference to the date 
or timing of Corbyn’s controversial comment, there is an obvious risk that the story could be 
interpreted as revolving around something that he had said recently, as leader of the opposition,  
and in the midst of the wider controversy surrounding antisemitism in the party. 

 
29 See, for instance, https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-england-london-19844681/kalen-ockerman-mural-to-be-removed-from-brick-lane 

 

30 https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/jeremy-corbyn-was-member-of-facebook-group-at-centre-of-anti-semitism- 
investigation_uk_5aa00289e4b002df2c5fc68d

https://www.bbc.co.uk/news/av/uk-england-london-19844681/kalen-ockerman-mural-to-be-removed-from-brick-lane
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/jeremy-corbyn-was-member-of-facebook-group-at-centre-of-anti-semitism-investigation_uk_5aa00289e4b002df2c5fc68d
https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/jeremy-corbyn-was-member-of-facebook-group-at-centre-of-anti-semitism-investigation_uk_5aa00289e4b002df2c5fc68d


14 
 

 

This then formed the basis of our analytical framework for the case study. A similar sampling frame 
to the main case study was adopted but restricting the television sample to the main evening 
bulletins on BBC One, ITV and Sky, and with the addition of BBC’s Today Programme on Radio 4. By 
focusing on news programmes with the widest reach, we capture those audiences who are less likely 
to have prior knowledge or understanding of the context compared to viewers of the more specialist 
and in-depth news analysis programmes. 

 
The online sampling frame was restricted to articles that were exclusively or primarily based on the 
mural controversy. We would not necessarily expect articles that make only a passing mention of the 
mural incident to explicate the historical context. We did however expect broadcasters – with 
stronger commitments to due accuracy and impartiality and much wider and more generalized news 
audiences – to specify the historical context in any mention of the controversy. Finally, both the 
online and television samples were restricted to a limited timeframe of five days from when the story 
was first reported. This reflects the more intense but shorter duration of the story compared to the 
code controversy. 

 
Close to a third of this sample (a total of 10 out of 32 reports) made no explicit reference to the 
historical context of Corbyn’s controversial post. Five of these articles included mention of ‘2012’ 
either in a directly quoted response from Jeremy Corbyn’s office, or with reference to when the 
mural was painted, but not in the primary framing of Corbyn’s post. The remaining five reports 
included no mention of the post’s timing whatsoever. Both reports on the prime-time evening news 
bulletins (on BBC One and ITV) prefaced mention of the mural with particular phrasing that, if 
anything, seemed to convey a sense of currency in regards to the timing of the post: 

 
“In the last few days [Corbyn] apologised for arguing to preserve this image you might find offensive - 
a mural which depicts known stereotypes of Jews”. 

 

“it's this mural that's once again painted a picture of antisemitism in Labour. Jeremy Corbyn accused 
of showing his support for it despite the fact it depicts Jewish people getting rich on the backs of 
others.” 

 
This omission is important because the wider antisemitism controversy has spawned a number of 
stories predicated on events, actions or statements made in the past – especially in connection with 
the Labour leader – and some have been re-runs of past news stories themselves. Omission of the 
historical context - along with why it matters now – clearly constitutes a significant distortion. Since 
it does not amount to a ‘false’ statement of fact, however, it was meta-coded in our analysis as an 
instance of misleading rather than inaccurate reporting. 

 
 

The ‘media conspiracy’ 
 

In the final case study, we examined reports of an incident that took place during the launch of 
Labour’s report into antisemitism in June 2016. This involved an allegedly antisemitic remark made 
by a party activist targeted at Ruth Smeeth, a Jewish Labour MP who was also in attendance at the 
launch. The immediate availability of a video recording of the incident offered a useful basis on 
which to assess the degree to which the activist, Marc Wadsworth, was accurately quoted in reports. 
Again, this reflects a common theme in much of the related coverage where contentious or 
controversial statements are paraphrased in reports in ways that can potentially distort their original 
context or meaning. This event also led to a high-profile hearing in April 2018 – at the height of the 
coverage intensity - following which Wadsworth was expelled on the grounds of bringing the party 
disrepute (but not on the grounds of antisemitism). 

 
A broadly similar sampling frame was used to the mural case study but with the addition of the 
Evening Standard online in view of its relatively intense coverage of the incident and its reputation 
for influencing the wider news agenda. We also used the same sample duration as the muralgate 
case study (covering five consecutive days beginning with and including the day of the report 
launch). But on this occasion the sample was widened to cover all and any articles that included a 
mention of the incident in question.



15 
 

 

The launch of Chakrabarti’s report took place at the height of the Labour leadership crisis that 
gripped the party following the EU referendum. Labour MPs were openly talking of a leadership 
challenge and it was against this backdrop that Wadsworth accused Ruth Smeeth, a Jewish MP who 
had been critical of Corbyn on a range of issues (and especially antisemitism), of “working in hand in 
hand” with the Daily Telegraph. Given the immediate focus of the event, this was immediately 
interpreted by some as a veiled antisemitic attack, drawing on a racial stereotype of Jews controlling 
the media. 

 
On the face of it, however, Wadsworth’s comments seemed to reflect a widely-held concern 
amongst Labour members that centrist or right-wing MPs were ‘plotting’ to oust the elected leader 
of the party, and that this extended to collaboration with some of the Tory-supporting press. As it 
turned out, these concerns were well-founded as the event was swiftly followed by a wave of 
shadow cabinet resignations that was at least partly orchestrated with the media, including the 
BBC.31 

 
Of crucial significance here was Wadsworth’s reference to an interaction he witnessed between 
Smeeth and a single reporter from a single newspaper. There was nothing in his original comment 
that either explicitly or implicitly generalized this interaction into a broader accusation of working 
with the right-wing press or media at large. Indeed, he was subsequently caught on camera having a 
private exchange with Jeremy Corbyn stating that he ‘outed’ Smeeth for “working with the 
‘Torygraph’”.32 This would seem to support the view that Wadsworth’s charge was not one of 
collaborating or conspiring with the press in general. 

 

Yet this is precisely how Wadsworth was indirectly quoted in 13 out of 34 reports. At its most 
benign, such paraphrasing adopted words such as “colluding with the right-wing press” without any 
qualification. Some reports went further and omitted the ‘right-wing’ descriptive limiter, including 
John Pienaar in his report for the BBC’s Six O’Clock News: 

 
Was this hard left prejudice? A pro-Corbyn activist who'd handed out a statement saying rebel 
MPs should be sacked as candidates turned on a Jewish MP for what he called collusion with the 
press. 

 
And at the extreme end of the spectrum Wadsworth was reported in the Sun as accusing Smeeth of 
being part of a “Jewish media conspiracy”33 and in a separate article, simply “attacking her for being 
Jewish”.34 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
31 https://www.dailymail.co.uk/news/article-3389675/BBC-fire-orchestrating-resignation-shadow-minister-live-air-producer-s-blog-deleted- 
revealed-stage-managed.html 

 

32 https://jewishnews.timesofisrael.com/video-corbyn-jokes-with-smeeth-heckler-after-chakrabarti-report/ 
 

33 https://www.thesun.co.uk/news/1374007/jeremy-corbyn-seen-laughing-and-joking-with-the-man-who-made-jewish-labour-mp-cry/ 
 

34 https://www.thesun.co.uk/news/1369069/labour-mp-ruth-smeeth-leaves-anti-semitism-event-in-tears-after-being-attacked-for-being- 
jewish/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-3389675/BBC-fire-orchestrating-resignation-shadow-minister-live-air-producer-s-blog-deleted-revealed-stage-managed.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3389675/BBC-fire-orchestrating-resignation-shadow-minister-live-air-producer-s-blog-deleted-revealed-stage-managed.html
https://jewishnews.timesofisrael.com/video-corbyn-jokes-with-smeeth-heckler-after-chakrabarti-report/
https://www.thesun.co.uk/news/1374007/jeremy-corbyn-seen-laughing-and-joking-with-the-man-who-made-jewish-labour-mp-cry/
https://www.thesun.co.uk/news/1369069/labour-mp-ruth-smeeth-leaves-anti-semitism-event-in-tears-after-being-attacked-for-being-jewish/
https://www.thesun.co.uk/news/1369069/labour-mp-ruth-smeeth-leaves-anti-semitism-event-in-tears-after-being-attacked-for-being-jewish/


16 
 

Figure 4 Failures in reporting the Marc Wadsworth’s comment at the launch of Labour’s antisemitism  
report, 30 June 2016 

 

 
 

 

It would appear that several journalists had taken cues from Smeeth herself who, in a formal 
response, had alleged that Wadsworth used traditional antisemitic slurs to attack her “for being part 
of a ‘media conspiracy’”. In spite of the seriousness of the allegation, nearly half of the reports in the 
sample (15 out of 33) either quoted Smeeth directly or referred to her allegations without 
mentioning Wadsworth’s denial. This was a clear subversion of the journalistic principle of offering a 
right of reply to those who face reputational damage from an allegation of harm. 

 
This was all the more perplexing given that journalists did not have to reply on second hand 
accounts of what was said at the meeting. Many were in attendance of the launch which was also 
streamed live and the video footage – including the recorded interaction between Wadsworth and 
Smeeth – was easily and immediately accessible.

0 1 2 3 4 5 6

BBC Online

BBC TV

Daily Mail

Mirror

Telegraph

Evening Standard

Guardian

Huff Post

Indy

ITV News

Sky News

Sky News TV

Sun

Today Programme

No right of reply Misquotation No reporting failure



17 
 

Meta-analysis 
 

Looking at the overall figures in absolute terms, The Guardian and BBC television recorded the two 
highest number of inaccuracies (8 and 6 respectively), followed closely by The Sun (5). 
Proportionate to the volume of coverage, BBC television still featured the highest rate of inaccurate 
reporting and this position holds when incidences of misleading coverage are included. Figure 6 
shows the overall reporting failures across the three case studies for outlets with 10 or more units in 
the total sample. 

 
Figure 5 Overall reporting failures across sample and case studies 

 

 
With regard to inaccuracies, there was a marked contrast between the BBC’s television output and 
those of its main rivals (ITN and Sky). The latter two combined matched the BBC’s share of output but 
recorded only two instances of inaccurate reporting (compared to the BBC’s six). When we include 
instances of misleading coverage, the total figure for the BBC’s television output is still 30 percent 
higher than Sky and ITV combined. Only the red top newspaper titles (Daily Mail and The Sun) recorded 
a higher proportion of reporting failures overall compared to broadcasters. 

 
Equally striking is the difference between the BBC’s television and online news platforms. Of those 
online outlets with 10 or more articles in the sample, the BBC’s online news service ranked the lowest 
for inaccurate or misleading coverage both in proportionate and absolute terms. 

 

It is not clear why BBC television performed so badly relative to both rival broadcasters and its own 
online news service. What does seem clear is that several of the BBC’s senior television anchors and 
correspondents accepted contentious claims by sources and often repeated them without qualification 
during interviews, pieces to camera or live two-ways. 

 
This could be down to the perceived authority of sources who made such assertions on the BBC’s own 
programmes (including exclusive interviews with Dame Margaret Hodge MP and the leaders of 
mainstream Jewish groups both within and outside of the Labour Party), or the frequency with which 
the claims were repeated by sources. In any case, the evidence produced here points to a systematic 
failure to both identify contentious claims, as well as check their veracity. 

 
Overall, across all three case studies over 90 clear cut examples of misleading or inaccurate 
reporting were documented, with a quarter of the total sample containing at least one such 
example. The problem was especially pronounced on television where two thirds of the news 
segments sampled revealed at least one inaccuracy or substantive distortion.

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Inaccurate Misleading Proportion of coverage



18 
 

Conclusion 
 

Underlying the evidence presented here was a persistent subversion of conventional news values. 
Several reports omitted reference to the historical context of a controversial social media post made 
by Jeremy Corbyn in 2012; journalists covering the launch of Labour’s antisemitism report in 2016 
routinely misquoted Marc Wadsworth in ways that invoked a notion of media conspiracy that was 
entirely absent from his original statement, in spite of the fact that a video recording of the event 
was readily and immediately accessible. Above all, mainstream coverage of the controversy 
surrounding Labour’s revised code of conduct during the summer of 2018 all but entirely eschewed 
the criticisms of the IHRA definition, and routinely characterized the latter as consensual and 
unanimous, in spite of substantial available evidence to the contrary. 

 
This matters because although the manifest issue at stake is not outwardly political in nature, the 
controversy is inextricably linked to a wider ideological conflict that has been playing out within the 
Labour Party for some years, and within British politics more broadly. To that extent, such 
controversies bring into sharp relief the news media’s role and responsibilities in nurturing inclusive 
public debate and contributing to an informed citizenry. 

 
It also matters because the misreporting of antisemitism risks normalizing or distracting attention 
from certain forms of antisemitic discourse. Distortions also risk stirring racial tensions by provoking 
counter-outrage that may be misdirected at Jews on either the left or right of the political spectrum. 
It is notable in this respect that in 2016, a Daily Mail columnist who has been outspoken on this issue 
described one Corbyn supporter as a “useful Jewish idiot”35; whilst in 2018, the Prime Minister’s 
warm congratulatory words offered to her Malaysian counterpart – a leader who has openly 
described himself as an ‘antisemite’ – received virtually no attention at all in mainstream news, 
despite antisemitism being such a salient issue on the news agenda at the time.36 

 
In sum, although our findings do not engage directly with the controversy – shedding no further light 
on what is antisemitism nor how prevalent it is within the Labour Party - we can say with some 
certainty that there have been prevalent errors, omissions and skews in the mainstream coverage. 

 
This was no anomaly: almost all of the problems observed in both the framing and sourcing of 
stories were in favour of a particular recurrent narrative: that the Labour Party has been or is being 
lost to extremists, racists and the ‘hard left’. Some of the most aggressive exponents of this narrative 
were routinely treated by journalists – paradoxically – as victims of aggression by the party’s ‘high 
command’. 

 
During the summer of 2018, this controversy reached fever pitch amid claims that the Labour party 
had become ‘institutionally racist’ under the leadership of Jeremy Corbyn, and that the prospect of a 
Corbyn-led government posed an ‘existential threat’ to Jewish life in Britain. It has given rise to 
vocalized threats of a split within the party, further destabilizing politics and signaling a potentially 
profound reshaping of the British political map. At a time when the country is entering the final 
stages of its negotiated withdrawal from the European Union, these findings warrant urgent 
attention from journalists, editors, policymakers and activists alike. 

 
 
 
 

 
 

 
 

 
 
 
 

 
35 See https://twitter.com/dpjhodges/status/634960993764909056?lang=en 

 

F36 See https://twitter.com/10downingstreet/status/994968670609780737?lang=en 

https://twitter.com/dpjhodges/status/634960993764909056?lang=en
https://twitter.com/10downingstreet/status/994968670609780737?lang=en

